Výlety na volný čas

Mezi obřadem a večerní super mega ultra hustou zábavou je cca 2 - 3 hodiny volného času. Milí hosté, kteří se neúčastní rodinného klání v Losíku, mohou využít následujících doporučených výletů. Ještě (naštěstí) neumíme poručit větru a dešti, a proto je přidáno i několik "mokrých" variant.

Možná turistické možnosti uvítáte i po svatbě na nedělní vystřízlivění

Rozhledna na Rosičce

Jedna z nejbližších atrakcí je rozhledna na Rosickém kopci. Kopec je výšce 645 m n. m. a rozhledna je 24 metrů nad zemí. Je z ní krásný výhled na Žďárské vrchy, Žďár n/S a široké daleké okolí. Dá se tam dostat autem z Velké Losenice - kolem železniční stanice do Sázavy, na první křižovatce po hlavní (doprava), vyjet z vesnice, na první křižovatce odbočit na vedlejší cestu (doleva), vjet do vesnice Rosička, kde se dáte doprava a asi 0,5 km za vesnicí uvidíte malé parkoviště, tabuli a cestu k rozhledně. Pěšky se jde asi 200 m, rozhledna je otevřena furt a nic se neplatí.

Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře

Dominanta Žďáru nad Sázavou je zapsaná v seznamu památek UNESCO. Z Velké Losenice se jede směr Žďár přes Sázavu a Hamry. Je třeba jet Žďárem furt po hlavní silnici až na světelnou křižovatku, kde se dáte doleva. Po cca 1,5 km (až minete stadion po levé straně) bude parkoviště (taky nalevo), kde je dobré nechat auto. Pak se přejde cesta a jde se asi 1 km mírně do kopce ke kostelu. Ambity a venek unikátně vybudovaného 5-cípého kostela vystavěného u příležitosti výročí umučení Jana Nepomuckého jsou volně přístupné. Uvnitř kostela právě probíhají rekonstrukce, ale i tak se vyplatí jej navštívit (vstupné asi 50,- Kč).

Dole pod kopcem je cisterciánský klášter, ale nevím, jestli je možné ho navštívit a co tam vlastně je...

Výšlap na Peperek

Ideální pro ty, kteří nemají auto, nebo ho už nechtějí použít. Je to asi tříkilometrová procházka na vršek kopce (675 m n. m.) se skalisky, kterým se říká Čertovy kameny. Vyhlídka tam není moc dobrá, protože to zarostlo stromama, ale je to hezká procházka. Informace najdete .::tady::.

Pak je možné se vrátit do Velké Losenice a svézt se s ostatními hosty do Sázavy, anebo přímo dojít do Sázavy pěšky.

na mapě .::někde zde::.

Zřícenina v Ronově nad Sázavou

Z Velké Losenice se dáte směr Přibyslav. Projedete Nové Dvory a vjedete do Ronova nad Sázavou,což už je část Přibyslavi. Na jediné křižovatce uhnete doprava, přejedete most a za ním nalevo je parkoviště. Tam je dobré nechat vašeho trabanta a pak jít podle cedulí ke zřícenině pěšky.

Žižkovo pole u Přibyslavi

U Přibyslavi je Žižkovo pole, tj. místo kde 11. října 1424 zemřel Jan Žižka z Trocnova. Já tam nikdy nebyl, je tam pouze mohyla, ale uvádím to tady pro milovníky husitů. Více informací je třeba .::tady::.

Velké Dářko

Pramenem řeky Sázavy je Velké Dářko. Dojet se tam dá nejlíp z Velké Losenice úzkou silničkou za kostelem (objet kostel zleva) kolem hřbitova, přes Vepřovou, kde se dáte na první křižovatce doprava. Projedete Račínem a v Polničce uhnete doleva, na křižovatce u božích muk se dáte doleva na hlavní silnici a jedete do příští vesnice - Škrdlovic. Tam to střihněte doleva a jste u Velkého Dářka. Dá se tam samozřejmě i koupat.

Mokrá varianta

Pokud nebude přát počasí, je možné navštívit kromě některých výše uvedených "indoor" pamětihodností i některý z následujících podniků.

• Solidní je restaurace "U pily" ve Velké Losenici - dobře tam vaří, dělají poháry a hlavně tam mají 2 dráhy kuželek. Najdete ji .::zde::.
  • Pěkný posezení s dobrou kuchyní je v restauraci "Starý dvůr" v Nových Dvorech. Na mapě je .::zde::.
  • Pro vyznavače zaplivaných čtyřek je k dispozici hospoda v Sázavě, kde je třeba při příchodu nejprve rozhrnout kouř z cigaret. Vzadu však mají příjemnou nezastřešenou zahrádku. Najdete ji .::zde::.